Denne kilde er et transskriberet citat af Justitsminister Nick Hækkerup (S), fredag den 6. december 2019 i Folketingssalen, i en forespørgselsdebat om øget brug af kameraer i det offentlige rum:
Vi vil gerne have, at man lader være med at slå ihjel. Derfor kriminaliserer vi drab. Og så gør vi det jo også fordi, hvis man tænker omvendt: Hvad hvis nu vi IKKE kriminaliserede det? Hvis alle og enhver… eh… begik forbrydelsen… Hvis man ikke havde kriminaliseret det, hvad ville der så ske?
Ja, så ville det ødelægge samfundets sammenhængskraft. Vores evne til at fungere som samfund afhænger af, at vi straffer forbrydelser.
Det ville ødelægge trygheden i samfundet. Det siger, altså… Det jo, det jo, det jo logisk, at det vil ødelægge trygheden i samfundet, hvis vi sagde, at vi kriminaliserer ikke forhold, folk kan bare gøre det. Og hvis man kriminali… At hvis vi ødelægger trygheden i samfundet, så ødelægger vi friheden i samfundet.
Uden tryghed, ingen frihed. Uden tryghed, ingen frihed. Det er sandheden.
Det er derfor, vi kriminaliserer. Det er jo det, som vi i virkeligheden gerne vil.
Og hvis man siger, dét er rigtigt, så følger det logisk heraf, at med overvågning stiger friheden.
Med overvågning stiger friheden.
Med andre ord: Indgreb i privatlivets fred KAN føre til mere tryghed, fordi vi bekæmper kriminalitet, fordi vi får f… sat forbryderne fast. Fordi vi får stoppet samfundsmæssig adfærd, som vi ikke vil ha’, – og dermed, bliver der skabt mere frihed.

Opgave 1:
Justitsminister Nick Hækkerup taler om sammenhængen mellem overvågning, tryghed og frihed. Hvis vi placerer en markør (den røde prik) på en skala mellem ‘mindre’ og ‘mere’, så kan vi illustrere sammenhængen mellem de forskellige begreber.
Når prikken placeres til venstre er der for eksempel mindre overvågning, og når prikken placeres ud mod højre er der mere.

- Hvordan ser Nick Hækkerup, ifølge teksten her, forholdet mellem overvågning, tryghed og frihed?

Opgave 2:
- Hvordan tænker du, at forholdet er mellem tryghed, frihed og overvågning er i skolen? Brug skalaerne nedenfor til at vurdere, hvordan det vil ændre sig hvis der er mere overvågning på/ved skolen eller mindre overvågning på/ved skolen.
Hvor vil I placere markørerne (de røde prikker) for tryghed og frihed, hvis der kommer mere overvågning på skolen, end der er lige nu?

Hvad hvis der i stedet er mindre overvågning på skolen? Hvor på skalaerne vil I placere prikkerne?

Opgave 3: Bonusopgave
Talesprog ser rodet ud, når det står på skrift. Oftest når medier citerer en mundtlig kilde, så omskriver de derfor talesprog til korrekt skriftsprog.
- Hvordan påvirkede det din oplevelse af Nick Hækkerup, at Nick Hækkerup herover blev citeret som ‘nedskrevet talesprog’ – med de sprogfejl der ofte opstår, når man forsøger at udtrykke en pointe? Brug mindst fem tillægsord i din besvarelse.
- Du er nu blevet gjort opmærksom på, hvordan der kan være den forskel på, hvordan man citerer politikere. Har det ændret dit syn på Nick Hækkerups argument eller måske opgaverne længere oppe? Begrund dit svar – og brug minimum fem tillægsord i din besvarelse.